چکیده مقاله چیست؟ | بخش پایانی

چکیده مقاله چیست؟ | بخش پایانی

چگونه چکیده بنویسیم؟

اگرچه چکیده اولین بخش از مقاله است که خواننده با آن روبرو می شود، اما آخرین بخشی است که توسط پژوهشگر نوشته می شود. نگارش چکیده برای نویسنده دشوارترین بخش است، چرا که خلاصه سازی پیامد چندین روز تلاش بی وقفه امری دشوار است.

اگرچه چکیده طرح کلی و رئوس مطالب مطالعه شما است، اما بهتر است در پایان گزارش نوشته شود تا دقیق تر و واضح تر باشد. اگرچه چکیده ماهیت خلاصه دارد توصیه می شود به جای جمله بندی مجدد متن اصلی، بخش چکیده از نو نوشته شود. این روش منجر به کاهش مطالب تکراری و زاید می شود اما تلاش و زحمت بیشتری را از جانب پژوهشگر می طلبد.

روش دیگر برای نگارش چکیده موثر، استفاده از تکنیک "ترسیم معکوس " است، مخصوصا اگر چکیده مطالعه خود را می نویسید. این تکنیک شامل بازخوانی مقاله و شناسایی ایده محوری هر بخش و تبدیل آن به یک جمله قدرتمند است. می توانید بخش های مهم هر عنوان را جدا کرده و درج کنید و سپس برای برطرف سازی هر نوع نقیصه در ساختار آن را تصحیح نموده و اطلاعات غیرضروری را حذف و آن را جهت نگارش پاراگراف منسجم ویرایش نمایید.

Description: C:\Users\AA\Desktop\سسیب.JPG

فلوچارت فرآیند تبیین وارونه برای نگارش چکیده موثر

توصیه اکید بر این است که چکیده خود را بارها و بارها بازبینی کرده و هر نوع خطا و اشتباه را برطرف نمایید. برای کسب اطمینان از اینکه آیا مطالب خود را به درستی منتقل کرده اید یا خیر از کسی که در مطالعه شما مشارکتی نداشته است بخواهید چکیده را مطالعه کرده و با استناد به چکیده برداشت خود را از موضوع مطالعه شما تحلیل نماید. این روند به شما در بازبینی حوزه های کلیدی کمک بسزایی می نماید. شکل فوق مربوط به فرآیند تبیین  وارونه برای نگارش چکیده است.

چگونه از اشتباهات غیرمنتظره جلوگیری کنیم؟

اهمیت نگارش چکیده خوب و مدون بر کسی پوشیده نیست؛ با این حال با وجود دقت گاهی اشتباهاتی رخ می دهد. در این بخش به نکاتی برای جلوگیری از اشتباهات بدیهی و دشواری های نگارش چکیده اشاره شده است. از کاربرد مستقیم حروف اختصاری خودداری کنید، چرا که حروف اختصاری نیازمند توضیح هستند و این توضیحات فضای چکیده را که می توان به اطلاعات مهم اختصاص داد اشغال می کنند. برای جلوگیری از ابهام و سردرگمی در خوانندگان از اصطلاحات فنی یا کلمات زاید در چکیده خودداری کنید. در زمان نگارش چکیده نباید به منابع یا نقل قول اشاره شود. از همه مهمتر آنکه، نباید در چکیده از حدس و گمان های گمراه کننده استفاده شود.

سناریو/خودآزمایی

چکیده زیر را مطالعه کرده و به سوالات زیر پاسخ دهید:

عنوان: برش اسکالپال هارمونیک در مقایسه با برش اسکالپال مرسوم در لاپاراتومی انتخابی- کارآزمایی بالینی دو سر کور با گمارش تصادفی و گروه کنترل.

هدف اصلی و اهداف فرعی: این مطالعه برای مقایسه برش اسکالپال هارمونیک با برش اسکالپال مرسوم در بیماران تحت لاپاراتومی انتخابی با استفاده از برش خط میانی، از نظر مدت زمان برش، میزان خون از دست رفته در حین بش، درد در ناحیه برش بعد از جراحی و عفونت در محل برش انجام شده است. مدت زمان اقامت در بیمارستان (LOG) نیز بین دو گروه مقایسه شده است.

روش ها: تمام بیمارانی که تحت لاپاراتومی انتخابی قرار گرفته بودند به صورت تصادفی در گروه های اسکالپال هارمونیک و اسکالپال مرسوم جای گرفتند. زمان برش و خون از دست رفته در حین برش ثبت شد. درد در ناحیه برش در حین عمل و بعد از عمل و عفونت زخم نیز به مدت 2 هفته در روزهای بعد از جراحی ثبت شد. LOH بین دو گروه مقایسه شد.

نتایج: در مجموع 400 بیمار در این مطالعه شرکت کرده بودند که 199 نفر در گروه اسکالپال هارمونیک و 201 نفر در گروه اسکالپال مرسوم قرار داشتند. میزان خون از دست رفته در حین برش و مدت اقامت در بیمارستان در گروه اسکالپال هارمونیک کمتر از گروه اسکالپال مرسوم بود.

نتیجه گیری: برش اسکالپال هارمونیک برتر از گروه اسکالپال مرسوم است.

در صورت داشتن هرگونه سوال در ارتباط با چکیده مقاله چیست؟ با ما در ارتباط باشید.

۱۳۹۹/۰۳/۲۹
|
سینا
اکسپت و
مقالات مرتبط
معرفی پایگاه علمی اسکوپوس

معرفی پایگاه علمی اسکوپوس

پایگاه علمی اسکوپوس برای علاقه مندان به [...]

۱۴۰۳/۰۱/۱۰
|
سینا
نحوه نوشتن مقاله ادبی

نحوه نوشتن مقاله ادبی

نوشتن مقاله ادبی نکات خاص خود را دارد. در این بخش از آموزش نوشتن [...]

۱۴۰۲/۱۲/۲۴
|
سینا
نکات مهم پیرامون مقاله نویسی

نکات مهم پیرامون مقاله نویسی

چگونه اعتبار یک مقاله سنجیده می شود؟ و افیلیشن چیست؟ دو موضوع مورد بحث در این بخش می باشد. خواننده در انتها [...]

۱۴۰۲/۱۲/۱۸
|
سینا
تیتیر های داغ
بیشتر
برگزاری آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز - آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز در ادامه ارائه شده است. [...]

۱۴۰۲/۱۲/۰۳
|
ابن سینا
اخبار پژوهشی کشور

اخبار پژوهشی کشور | 1402

همراه ما باشید با آخرین اخبار پژوهشی کشور در بهمن ماه 1402. [...]

۱۴۰۲/۱۱/۱۱
|
ابن سینا
جدیدترین اخبار علمی کشور

جدیدترین اخبار علمی کشور - ابن سینا

جدیدترین اخبار علمی کشور را می توانید اینجا در وبسایت آکادم [...]

۱۴۰۲/۱۰/۱۸
|
ابن سینا
آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور | تمدید ثبت نام کنکور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور در ادامه به حضورتان ارائه می گردد. [...]

۱۴۰۲/۰۹/۱۵
|
ابن سینا
آخرین اخبار کشور

اخبار علمی - پژوهشی کشور

در این بخش نظر شما را به گزیده از اخبار علمی - پژوهشی کشور جلب می نماییم. [...]

۱۴۰۲/۰۸/۲۹
|
ابن سینا
به ما بپیوندید
بیشتر
آموزش پایان نامه
تلفن: 02128422160
شماره موبایل: 09104742571
اهداف ابن سینا
آموزش پایان نامه
آموزش چاپ مقاله
آموزش اکسپت مقاله
چاپ کتاب